ЗАВДАННЯ
I (шкільного) етапу
Міжнародного
конкурсу знавців
української
мови ім. П.Яцика
5
клас
1.
Напишіть невелику розповідь «Якого кольору
небо». (20 балів)
2.
Допишіть у складних реченнях другу частину,
позначте граматичні основи.
Пролунав дзвоник, і...
Пролунав дзвоник, але...
(20 балів)
3. Який голосний - й чи і - пишеться у закінченнях
прикметників? Вставити пропущені букви.
Мудр...й людині,
учнівськ...х зошитів, вчорашн...х уроків, у чітк...й послідовності, широк...м
полем, сталев...ми плугами, в гаряч...й час, струнк... тополі, у лелеч...м
гнізді, осінн...й день, айвов...й сік, у строкатих лісах, у льнян...й сорочці,
з весел...м настроєм. (10 балів)
4. Перекласти
слова українською мовою. Підкреслити орфограму.
Знання,
сталью, поколение, памятью, судья, ветви, скатертью, любовью. (20 балів)
5. 3 поданих слів складіть
речення - прислів'я:
Дощ, і, без, не, трава, росте.
Небо, боїться, не,
чисте, ні, грому, ні, блискавки.
Раз, сім, одріж:, а,
відмір, раз.
Зате, мороз, немає,
комарів, і, припікає. (10 балів)
6.
Розкажіть усно уявному ровеснику з-за кордону про найвизначніших
історичних діячів України, великих
українців. (20 балів)
ЗАВДАННЯ
I (шкільного) етапу
Міжнародного
конкурсу
з
української мови їм. П. Яцика
6
клас
1. Написати
письмове висловлювання "Робиш добро - не кайся, робиш зло – зла сподівайся". (20 балів)
2.
Перекласти словосполучення українською мовою:
Колючий
шиповник, острое слово, острая бритва, едкий запах, сухое дерево, безынтересный доклад, крепкая веревка,
сильный мороз, чистая тетрадь, правильная речь, костистая рыба, костлявый
человек, крайняя изба, крайний срок. (10 балів)
3. Доберіть
до російських фразеологічних зворотів
відповідні українські. Складіть
з ними два речення.
Кричать во всю глотку.
Бить баклуши. Задирать нос. Было да сплыло. Как белка в колесе. Не в своей тарелке. Вывести на
чистую воду. Дать стрекача. (20
балів)
4. З
поданих пар слів
випишіть словосполучення.
Визначте рід і
відміну іменників.
Міцна
дружба, творці щастя, чай з лимоном, дружба народів, боротьба з тероризмом,
піклуватися про дітей, відчувати небезпеку, брат і сестра, до столу, найбільш
старанно. (10 балів)
5. Переписати текст, на місці крапок вставляючи
пропущені букви. З'ясувати відмінок
іменників, виділити закінчення.
Ненависть ро...дуває
сварки й суп...речки, любов призводить до злагоди. Не сварися з чоловіком без
пр...чини, якщо він зла не заподіяв. Слухай, д...тя,
батьківське повчання: відкинь лукавство від себе і неправду ві...дали. Пр...йми мою науку, а не срібло, бо
краще знан...я, ніж золото добірне.
Кожна праця пр...носить користь, пуста балаканина в...де до голоду. (20 балів6.
Скласти (усно) твір на тему: "Осінні
мелодії". (20 балів)
ЗАВДАННЯ
I (шкільного) етапу
Міжнародного
конкурсу знавців
української
мови ім. П.Яцика
7 клас
1.
Описати своє улюблене дерево, використовуючи
безособові дієслова. (20 балів)
2.
Спишіть, розставте необхідні розділові
знаки. Підкресліть
головні та другорядні члени речення.
Облетівши
землю в кораблі-супутнику я побачив яка прекрасна наша планета. Люди будемо ж берегти і примножувати цю красу, а не руйнувати її ці слова першого у світі
космонавта могли б стати епіграфом сучасного мистецтва. (20 балів)
3. Визначити
рід поданих іменників.
Дібрати до кожного
зі слів прикметники, узгоджуючи їх граматичні значення.
Словосполучення
записати.
Вугілля,
степ, насип, адреса, адрес, полин, біль, путь, суміш, Сибір. (10 балів)
4. Виділіть морфеми в усіх словах.
Сумно
курличучи, пролітати; бігти ревучи; ревучі водоспади; уважно читаючи книгу. (10
балів)
5.
Чому в місцевому відмінку в словосполученні в скриньці пишеться
м'який знак, а в словосполученні в хатинці він не потрібен? (10 балів)
6.
Відредагувати речення.
1)
Машина притормозила біля обочини.
2)
Гурток по вивченню географії у нашій школі.
3)
Повернувшись з командировки батько зустрів нас
на пероні.
4)
Він відноситьс
до мене з повагою,
5)
Ці питання мене не касаються.
6)
Екзамен для нас не являється трудністю.
7)
Засідання уже зачинилося. (20 балів)
ЗАВДАННЯ
I (шкільного) етапу
Міжнародного
конкурсу
з
української мови ім. П. Яцика
8 клас
1.
Скласти твір "Нема на світі України, немає другого Дніпра". (20 балів)
2. Виправте помилки і
запишіть правильно.
Дякувати
водія, в одинадцять годин, у ліс за грибами, вибачити товариша, хворіти грипом, по законах природи, приймати участь, по власному бажанню, підручник по літературі. (20 балів)
3. Скласти речення, використавши як
підмети подані словосполучення.
Ніхто
з нас, чимало хорошого, хтось незнайомий, кілька випадків, ділити радість. (20 балів)
4. Розкрити дужки. З
поданими словами скласти три речення.
(Ні)чий,
(будь)чому, (будь) у чому, (ні) на чому, (де)кого, кимо(сь), (казна) що, (де)ким, (ні)який, (хтозна) з чиїх, (який)
небудь, (ні)хто, (аби)що. (10 балів)
5. Вставте, де потрібно,
пропущені букви і над кожним словом напишіть, яка це частина мови.
Вступ
до ораторс...кої промови є те саме, що для тіла люд...с...кого голова. Вступ є найпомітні...ш...ю й найвідчутні...ш..ю
частиною: його слухают... з
біл...шою увагою, він або пр...в...ртає, або відволікає увагу слухачів. (10 балів)
6.
Скласти гумористичне оповідання "Хочете вірте, а хочете ні ". (20 балів)
ЗАВДАННЯ
I (шкільного) етапу
Міжнародного
конкурсу
з
української мови ім. П. Яцика
9
клас
1.
Скласти твір-роздум
"Друга знаходить щастя, а перевіряє біда". (20 балів)
2. Правильно напишіть
запропоновані прислівники:
По(малу),
по(новому), в(двоє), по(перше), на(четверо), з(давна), на(пам'ять), з (року) в (рік), (з)дня(на)день, ні(звідки),
хтозна(куди), бозна(шо), що(дня), на (гора), (по)латині, по(одному),
по(одинці), уві(сні), до(речі), на(жаль), в(смак), (на)тщесерце,
по(молодецьки), у(п'ятеро), по(третє).
(10 балів)
3. Перекласти
українською мовою:
Идти
по берегу, плыть по течению,
по направленню к лесу, исследования по физике,
чемпион по боксу, добрый по натуре, медик по образованию, отличный по
качеству, огромная по своим масштабам работа. (10
балів)
4. Виконайте
синтаксичний розбір речення, попередньо розставивши розділові знаки.
Іде
Христина лугом розгортає цю трепетну сітку а навколо неї мов зелена роса розбризкуються коники та й знову невтомно ведуть
смичками по струнах своїх крихітних скрипочок. (10 балів)
5. Відредагувати
речення:
Попереду за річкою
танули ліси, що тягнуться звідси і вгору понад Ворсклою і вниз до Дніпра. Розсипчастий пісок берега зав'юнився
під ногами річки, що схованої в
берегах, ще не видно було, але річка вже відчувалася по свіжості й прохолоді
яку потягло від неї. Але, наближаючись, перетворився з голубого в зелений, його соковиті хащі по той бік річки
прокинувшися повнилися пташиним
гомінням.
(20 балів)
6. Поставте іменники в
орудному відмінку однини.
Село,
плече, пломбір, Вороніж, Красний Лиман, листопад (назва процесу), радіус, рулет, предмет, багаж, листопад (назва
місяця), сектор. (10 балів)
7. Скласти твір "Людина
майбутнього". (20
балів)
ЗАВДАННЯ
I (шкільного) етапу
Міжнародного конкурсу
української мови
ім.П.Яцика
11 клас
1. Написати твір на асоціативну тему ,,Вона прийшла... " (20 балів)
2. Зробити синтаксичний розбір складного речення, визначити,
якими
частинами мови виражені його члени,
накреслити схему.
Мужній, з широкими
плечима, з дужими руками, тонкий та рівний станом,
Іван Остапович був гарний верхом на коні, неначе він зійшов укупі з конем з картини якогось великого маляра і
несподівано загарцював серед тісної
вузької вулички старого міста, неначе пишний середньовіковий лицар серед чорного задимленого німецького бугра
(І.Нечуй-Левицький). (20 балів)
3. Визначте межі
речень і запишіть їх, розставляючи розділові знаки.
Старі люди розказують що колись у
повітрі колихалось щось таке
ніби
шар — м 'яч хтось його штовхнув і він розірвався полетіли шматки цього шару в різні сторони й утворилася земля сонце
місяць зорі з одного шматка утворилася
земля що ми на ній живемо завдяки китові затрималася наша земля а то була б полетіла в безодню цьому китові
довго лежать обрида і починає вилять
хвостом а земля починає ворушитися. (10 балів)
4. Запишіть позначені цифрами числівники словами.
Виступили перед 792
виборцями, посаджено близько 3568 кущів троянд,
приватизовано 6149 підприємств, відбулася зустріч з 75 учасниками марафону, привітання надіслано 423 делегатам. (10
балів)
5. Провідміняйте в однині
та множині вирази.
Наш могутній вітчизняний
лайнер; яка струнка довгошия жирафа. (10
балів)
6. Перекладіть українською мовою.
Телефон плюс дисплей — и
готово устройство, с помощью которого можно
поговорить с собеседником, передать ему при необходимости копию документа,
рисунок или чертеж. Новый
аппарат — телефакс получает за рубежом все
большее распространение. Ведь, в отличие от видеомагнитофона, он не требует специальной линии связи. (10 балів)
7. Уявіть, що до вас
стукає Доля і запитує: „Яку Україну ви
хочете бачити сьогодні та в майбутньому?
Що б ви їй відповіли? (20 балів)9 клас
Мова
І. Напишіть твір-роздум на тему «Де праця,
там і щастя».
12 б.
ІІ. Виконайте тестові завдання 1-3 з однією правильною
відповіддю. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
1)
Правильно вжито відмінкове закінчення обох іменників у рядку
А зустріч
шостого листопада, краса осіннього листопада
Б розклад
руху потягу, не відчувала до нього потяга
В не
отримав рахунка за тепло, не дізнався рахунка матчу
Г упродовж
тривалого терміну, аналіз іншомовного терміна
2)
Правильно написано всі прислівники в рядку
А напризволяще, звіку, більш-менш, на диво
Б не абияк, рано-пораненьку, наспіх, під час
В без ліку, честь-честю, зрештою, десь-інде
Г казна-як, неподалік, по-суті, на добраніч
3)
У всіх складносурядних реченнях не треба ставити кому між простими
частинами, КРІМ
А Де-не-де
біля вирв сивіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець
(О. Гончар).
Б Під
осінніми високими зорями затихають оселі і тепер стає чутнішою мова роси (М. Стельмах).
В В одну
мить розсунувся простір і стали ближчими зорі (Ю. Мушкетик).
Г Біля
берега стояли човни й купалася юрба молоді (В. Ващенко).
Виконайте тестові завдання 4-5 на встановлення
відповідності. За кожне правильне співвіднесення – 0,5 бала.
4)
Установіть відповідність між запозиченими словами та українськими
відповідниками до них
1.
консенсус А
посол
2.
паритет
Б згода
3.
аудит
В рівність
4.
реєстр Г перевірка, облік
Д список
5)
Утворіть словосполучення
1.
світло А включити
2.
засідання Б відкрити
3.
журнал В відчинити
4.
кватирку Г увімкнути
5.
швидкість Д розгорнути
7 б.
ІІІ. Виконайте
синтаксичний розбір речення ( поставте розділові знаки (2 бали), підкресліть члени речення (2 бали), надпишіть над кожним словом назву частини мови (2 бали), дайте загальну характеристику всій
конструкції (2 бали) і компонентам
як простим реченням (2 бали)),
побудуйте структурну схему (1 бали)).
На дорозі стояли буйволи засипані
травою і перший промінь сонця лягав на море (М.
Коцюбинський).
11 б.(30 б.).
9 клас
Література
І.
Напишіть твір на одну з тем:
1. Біблія – джерело людської мудрості.
2. Моральні цінності й людські почуття в родинно-побутовій
пісенності .
12 б.
ІІ.
Дайте відповідь стисло та лаконічно на кожне запитання:
1. Яким є
мотив народної родинно-побутової пісні «Цвіте терен …»?
2. Особливості балад.
3. Про що написано в Новому Завіті?
4. Напиши назви перших друкованих книг в Україні.
5. Назви прізвища 2-3 українських письменників та їхні
твори, у яких використано біблійні мотиви, теми, образи, сюжети.
5 б.
ІІІ. Із погляду теоретика літератури... (одне з двох
запитань на вибір).
1. Поетика
народної пісні.
2.
Риси української середньовічної літератури.
3 б.
ІV.
На основі особливостей художнього стилю поданого уривка визначте, із якого
твору його взято. Заповніть «паспорт» твору:
Пісня
та мила, пісня та люба —
Все
про кохання, все про любов,
Як
ми любились та й розійшлися.
Тепер
зійшлися навіки знов.
1. Назва.
6. Присвята (якщо є).
2. Автор. 7. Тема.
3. Жанр. 8. Ідея.
4. Тематична
група. 9. Образи.
5. Літературний
рід.
10. Художні прийоми.
10 б.
V. Складіть і запишіть 6 завдань із відповідями для
проведення вікторини за творчістю улюбленого письменника. Відповідь – іменник однини.
7 клас
Мова
І.
Напишіть твір на тему «Безсмертя народу – у його мові». 12
б.
ІІ. Спишіть текст, виправивши допущені орфографічні помилки (2 бали). Зробіть фонетичний розбір
підкресленого однією лінією слова (2 бали). Виконайте морфологічний розбір виділеного слова (2 бали).
Над швидкоплинним
Дінцем, на стрімкій скелі височить святогірська церква – визначна памʼятка
української архитектури кінця ХVІІ століття.
Незвичайна краса храму на тлі мальовничої місцевості сдавна викликає захопленя.
Саме тут відомий поет-романтик Михайло Петренко написав вірш, який став
народною піснею Дивлюсь я на небо та й думку гадаю (за Л. Поповою).
6 б.
ІІІ.
Виконайте синтаксичний розбір речення
(дайте загальну характеристику простого
речення (2 бали), підкресліть члени речення (2
бали), надпишіть над ними, якими частинами
мови виражені (2 бали)).
На високих могилах
темніють камʼяні баби і незрячими очима вдивляються в степ (І. Цюпа).
6 б.(24 б.).
Література
І. Напишіть твір на
одну з тем:
1. «Українська
пісня — це бездонна душа українського народу…» ( О. Довженко).
2. Мій улюблений
герой повісті І. Я. Франка «Захар Беркут».
12б.
ІІ. Дайте відповідь
стисло та лаконічно на кожне запитання:
1. Де і коли народився
І. Я. Франко?
2. До якого різновиду суспільно-побутових пісень належить «Ой у степу
криниченька…»?
3. Як називається такий художній засіб, що характерний для народних пісень:
«молодий козак», «чорні брови», «чисте поле», «вороний кінь»?
4. Що таке ідея літературного твору?
5. Які пісні називають співанками, «перлами розсипаного намиста»?
5 б.
ІІІ. На основі
особливостей художнього стилю поданого уривка визначте, із якого літературного твору
його взято. Заповніть «паспорт» твору:
Було се 1241 року. Весна стояла в тухольських горах. Одної
прегарної днини лунали лісисті пригірки Зелеменя голосами стрілецьких рогів і
криками численних стрільців.
Се новий тухольський боярин, Тугар Вовк, справляв великі
лови на грубу звірину. Він святкував почин свого нового життя,— бо недавно
князь Данило дарував йому в Тухольщині величезні полонини і ціле одно пригір'я
Зелеменя; недавно він появився в тих горах і побудував собі гарну хату і оце
першу учту справляє, знайомиться з довколичними боярами. По учті рушили на лови
в тухольські ліси.
1.
Назва.
2.
Автор.
3.
Рік (століття) написання.
4.
Жанр.
5.
Літературний рід.
6.
Присвята (якщо є).
7.
Тема.
8.
Ідея.
9. Образи.
10. Особливості художньої мови
10 б. (27 б.).
Завдання
ІІ етапу XІX Міжнародного конкурсу
з української мови імені Петра Яцика(2018-2019рр.)
5 клас
- Написати твір. «Брати наші менші» з елементами опису у художньому стилі. 1, 5 стор. 12б.
- Записати речення, поставити пропущені розділові знаки, надписати частини мови. 8б.
Діти люблять звірів чують себе близькими до них розмовляють з ними і розуміють їх.
3.Записати правильно слова. 8б.
Моркв…яний, пр(е,и)краса, різдв…яний, різ…б…яр, мар(е,и)во, пів/аркуша, дит/ясла, улес…ливий, пр(е,и)з(е,и)ден…ський, пес…ливий, огне(н,нн)ий, проїз…ний, п..лена, (Ч,ч)умацький (Ш,ш)лях, Л..вівщина.
- Розкрити значення фразеологізмів. 10б.
Язик підвішений. Через пень колоду. Передати куті меду. П’яте через десяте. Тримати ніс за вітром.
- Відредагувати словосполучення. 5б.
Алергія від ліків, поставити в приклад, у повен ріст, у ці дні, ця мова для нього незрозуміла.
- Пояснити значення слів. 5б.
Оратор, персонаж, гросмейстер, копія, лексика.
Усього балів – 48б.
6 клас
- Написати твір. «Дорога до спортивних вершин: яка вона?» Назвати відомих спортсменів (1-2) та їх досягнення. 2 стор.
12б.+1б. (за завдання)= 13б.
2.Записати речення, розставити пропущені розділові знаки, підкреслити головні і другорядні члени речення, дати загальну характеристику реченню. 6б.
Дощові крапельки на деревах і в травах мерехтіли зеленими іскорками сповнювали ліс тоненьким дзвоном( Г.Тютюнник).
- Записати правильно слова. 10б.
Хворос..няк, бр..н..чати, торф..яний, Ві(н, нн)и(ч,чч)..на, пр(е,и)красити, пів..Ялти, пів/ночі, дит/ясла, міні/футбол, біло/сніжний, (М, м)ін/юст, до/побачен…я, будь/ласка, піц..а, (Д, д)ень (П, п)перемоги, рекру..чина, журнал (Д, д)звін, калинон..ці, журналіс..ький, (з,с)цілюють.
4.Пояснити, чим розрізняються за значенням пари слів. Скласти речення з виділеною парою. 10б.
Наймит – найманець, компанія – кампанія, гривна – гривня, адреса — адрес.
- Відредагувати словосполучення. 8б.
Лопнуло терпіння, приймати належні міри, часто переписуватися, улетіти в теплі краї, кидатися в очі, листати сторінки, слідуюча зупинка, думки співпали.
- Записати речення зі словами, які б виступали членами речення та не були ними. 3б.
Приблизно, щоправда, звичайно.
Усього балів – 50б.
7 клас
- Написати твір. «Улюблений твір мистецтва». Навести приклади представників цього виду мистецтва. 2 стор. 12б+1б.( за приклади)=13б.
2.Записати речення, розставити пропущені розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір речення (підкреслити головні і другорядні члени речення, надписати частини мови), дати загальну характеристику реченню.
8б.
Через тумани лихі через велике горе ти світиш мені моя зоре (Леся Українка).
3.Записати правильно слова. 12б.
Далеко/східний, військово/зобов’язаний, екс/прем’єр, Мін/юст, порт…єра, сама/самотою, аби/кому, день/у/день, (з, с)підлоба, пів/Луцька, (З, з)олоті (В,в)орота, ліщинон.ці, зар..во, не/до/вподоби, суспільно/корисний, казна/з
/котрими, падиша..ський, івано/франківець, потомствен..ий, станція метро (В,в)асильківська, Парас..ин, не/спростували, пріор..тет, порц..ляна.
4.Дібрати до слів українські відповідники. 6б.
Референт, реформа, ренесанс, регрес, ревізія, радикальний
- Відредагувати словосполучення. 5б.
Неблизький путь, дорогий салямі, яскравий вуаль, смачний івасі, ароматна шампунь, далека Сибір, стародавнє страдиварі, сильна нежить, біла тюль, маленьке фламінго.
- До слів-архаїзмів дібрати відповідники. 5б.
1) перст а) права рука
2) свічадо б) зозуля
3) зигзиця в) битва
4) рать г) військо
5) брань д) палець
е) дзеркало
є) воїн
Усього балів – 49б.
Завдання ІІ етапу XІX Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика
8 клас
1.Написати твір. «Що я можу зробити для рідної мови?» Назвати не менше 2-х мовознавців, увести 2 цитати про мову. 2,5 стор.
12б.+3б. ( за завдання) =15б.
2.Записати речення, розставити пропущені розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір речення (підкреслити головні і другорядні члени речення, надписати частини мови), дати загальну характеристику реченню. 8б.
Словами щирими ми звіряємося в дружбі один одному й іншим народам відкриваємо серце коханій даємо відсіч ворогові ( Ю.Мушкетик).
3.Записати правильно слова. 10б.
Над…яр…я, ясно/золотистий, з усіх/усюд, за/пані/брата, ц(и/е)кламен, лос/анджелець, зеленаво/жовтий, чотирьох/ядерний, конферанс..є, Парас..чин, сама/самотою, будь/що/будь, по/рава/руськи, на/щастя, зар…во, С(с)танція М(м)етро П(п)алац У(у)країна, клятвен…ий, інтриган..ський, ковз…кий, пів..Івано-Франківська.
- Узгодити числівники з іменниками у формі відповідного відмінка, замінивши цифри словами. 5б.
533 (стілець), з 287 (студент), третина (читач), багато (виборець), одна шоста (аркуш), півтораста (гривня), чотири з половиною (відсоток), тисяча (примірник), зустріч із 7764 (підприємець), близько 98 (відсоток).
- Дібрати антонімічні фразеологізми. Пояснити їх значення. 10б.
1) водою не розлити А) не змикати очей
2) давати хропака Б) без царя в голові
3)на короткій нозі В) на ножах
4) пустити сльозу Г) зайтися сміхом
5) розуму не позичати Д) умиватися сльозами
Е) як у кота сліз
Є) як кішка з собакою
- Пояснити значення слів. 5б.
Віртуоз, говірка, ландшафт, репертуар, фундатор.
Усього балів – 53.
Завдання ІІ етапу XІX Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика
9 клас
1.Написати твір. «Синонімічне багатство української мови». Навести не менше 6 прикладів різних видів синонімів. 3 стор. 12б.+3б.= 15б.
2.Записати правильно слова. 10б.
Червоно/гарячий, супер/зірка, по/латині, біо/кефір, бозна/як, дит/ясла, суспільно/необхідний, віч/на/віч, уман…с…кий, пів/Івано-Франківська, клятвен…ий, лимонно/кислий, контр/адмірал, з/давніх/давен, дарма/що, лос/анджелець, по/одинці, честь/честю, різко/окреслений, досі не/сказаний.
3.Записати речення, розставити розділові знаки. Побудувати його структурну схему, зробити синтаксичний розбір (підкреслити члени речення, надписати над кожним словом, якою частиною мови є, дати загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням).8б.
Сонце сідаючи косими парусами обдає ті лани і горять вони всякими кольорами миготять зверху золотим блиском (Панас Мирний).
- Записати словами поєднувані з іменниками числівники, розкрити дужки, поставити іменники й числівники в потрібних відмінкових формах. 10б.
На 847 (тонна), до 1761 (кілометр), потяг зі 754 (пасажир), висота 3 з половиною (метр), протягом 198 (день).
5.Відредагувати словосполучення. 10б.
Упаковочний папір, поступили в продажу, закон вступив у силу, надіслати по електронній пошті, положення в суспільстві, відповідно з можливостями, прожиточний мінімум, втратити свідомість, розглянути на Кабінеті Міністрів, заслуговує уваги.
- Пояснити значення слів. 5б.
Міграція, спориш, реліквія, модерн, вифранчений.
Усього балів – 58.
ЗавданняІІ етапу XІX Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика
10 клас
- Написати твір-роздум. «Чи потрібно вивчати ділове мовлення?» Обгрунтувати свою думку не менше ніж 3-ма прикладами. У творі використати назви 5-6 документів. 3 стор. 12б.+6б.(завдання)=18б.
2.Записати речення, розставити розділові знаки. Побудувати його структурну схему, зробити синтаксичний розбір (підкреслити члени речення, надписати над кожним словом, якою частиною мови є, дати загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням). 10б.
Життя вдається тільки невдахам тим хто чогось досяг у житті воно як правило не вдалося.
- 3. Записати слова, знявши риски. 10б.
З/усіх/усюд, зелен/сад, усе/одно, з/по/між, не/мов/би/то, загально/державний, таки/все, година/дві, радіо/центр, чим/скоріш, раз/у/раз, всесвітньо/історичний, на/гора, віч/на/віч, час/від/часу, красуня/дівчина, сніжно/білий, трудо/день, людино/день, суспільно/корисний.
- Замінити росіянізми українськими відповідниками. 6б.
Щитовидна залоза, завідуючий, задавати питання, чернігівчани, бажаючий, шліфовка, виключення з правил, діюче законодавство, узагальнюючий, пануючий, наступаючий новий рік, виключно.
- Виписати слова у дві колонки а) з наголошеним першим складом; б) з наголошеним другим складом. 10б.
Упоперек, кухарство, фартух, позаочі, отаман, приятель, русло, тигровий, вірші, бородавка, циган, подушка, грошей, засуха, вигнання, санки, решето, ведмедиця, каталог, бородавка.
- Пояснити значення фразеологізмів. 5б.
Високо нестися, давати прочуханки, забивати баки, на один кшалт, спіймати облизня.
Усього балів – 59.
Завдання ІІ етапу XІX Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика
11 клас
- Чи погоджуєтесь ви зі словами Оксани Пахльовської
«Раби – це нація,
Котра не має слова,
Тому й не може захистить себе».
На основі ваших міркувань написати твір-роздум. Увести у текст посилання на мовознавців та письменників (2-4). 3 стор.
12б+4б( завдання) = 16б.
2.Записати речення, розставити розділові знаки. Побудувати його структурну схему, зробити синтаксичний розбір (підкреслити члени речення, надписати над кожним словом, якою частиною мови є, дати загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням). 10б.
Стояла тиха і по-своєму хвилююча година згори на верховіття лісу опускався сизий присмерк а внизу з-під кожного куща виповзав туман і тому здавалось що над землею коливалися два неба.
- Виписати слова у дві колонки а) з наголошеним першим складом;
б) з наголошеним другим складом. 10б.
Упоперек, кухарство, фартух, позаочі, отаман, приятель, русло, тигровий, вірші, бородавка, циган, подушка, грошей, засуха, вигнання, санки, решето, ведмедиця, каталог, бородавка.
- Слова у дужках поєднати з відповідними іменниками. 11б.
4.1.(Братній, братський, братерський) єднання, народ, могила.
4.2. (Старий, давній, ветхий, старовинний, стародавній) музика, світ, друг, звичка, чоловік, будинок.
4.3. (Одержувати, діставати, здобувати) перемога, наказ, зарплата, освіта, газета.
5.Переписати прислів’я, неузгоджені означення замінити на узгоджені. 3б.
Не зарікайся пити воду з криниці з мулом.
Хто тоне, за піну з моря хапається.
Лякала коза, що з верби листя об’їдати не буде.
- Пояснити значення фразеологізмів. 5б.
Вийти в люди, викинути із голови, мозолити руки, пускати стріли, на один кшалт.
Усього балів – 55.
де відповіді?
ВідповістиВидалити